Metrorex

Istoria metroului din Bucuresti, insa si a companiei Metrorex in sine, este cat se poate de interesanta. Cu totii am auzit si am trecut prin statia de metrou Dimitrie Leonida, insa putini stiu ce influenta a avut acest personaj asupra Bucurestiului din ziua de astazi. Ei bine, in anul 1908, tanarul student Dimitrie Leonida – care avea sa ajunga mai tarziu o personalitate inginereasca de nivel european, isi alege ca tema de licenta constructia metroului in Bucuresti. Desi primele tentative au avut loc chiar un an sau doi mai tarziu, din cauza piedicilor cauzate de infrastructura constructia nu a inceput decat mult mai tarziu.

Metroul este cel mai utilizat mijloc de transport in comun de catre bucuresteni, transportand zilnic in jur 600.000 de persoane. Reteaua este formata din 4 linii dispuse pe aproape 70 de km, unele mai vechi decat altele. Prima linie de metrou, Magistrala 1 (Pantelimon – Dristor 2, desi la inceput aceasta se intindea numai de la Semanatoarea la Timpuri Noi), a fost inaugurata in anul 1979 si este de remarcat ca, timp de o luna cat a tinut perioada de proba, acesta a circulat cu calatori. De atunci, reteaua s-a extins incet dar sigur, intai cu Magistrala II (Berceni – Pipera), iar mai apoi cu adaugiri la magistralele deja existente, ultima dintre acestea fiind prelungirea magistralei IV cu inca doua statii: Jiului si Parc Bazilescu.

Lucrarile de extindere a retelei de transport subteran a Bucurestiului continua si in prezent cu adaugarea unei noi magistrale si un depou la sistemul deja existent. Fiind unul dintre cele mai ambitioase proiecte ale capitalei din ultimii ani, Magistrala V va deservi locuitorii cartierului Drumul Taberei si se va intinde de la Raul Doamnei pana la statia Eroilor. Se aproximeaza ca aceasta linie va fi pusa in functiune pana la finalul anului 2016. In plus, exista planuri ambitioase pentru magistrala VI (Gara de Nord – Otopeni), proiect pentru care se va organiza o licitatie in cursul acestui an, si tot in aceeasi perioada este programat studiul de prefezabilitate pentru o investitie intr-un parteneriat public-privat pentru construirea Magistralei VII, care va conecta zonele Bragadiru si Voluntari.

Reteaua de tunele din subteran nu este, insa, singurul lucru pe care Metrorex doreste sa il dezvolte. In anul 1995, Metrorex a revolutionat transportul public din Romania prin implementarea sistemului automat de taxare cu cartele magnetice, iar apoi in 2006 a dezvoltat, impreuna cu RATB, o platforma comuna de taxare a titlurilor de calatorie, acesta fiind primul pas spre integrarea tarifara Metrorex-RATB. In plus, Metrorex desfasoara in prezent proiecte pentru deschiderea de noi zone de acces pentru mai multe statii de metrou.