Skip to main content

Știri

Ce este o viză pentru nomazi digitali și de ce documente este nevoie, pentru a o obține

Ce este o viză pentru nomazi digitali și de ce documente este nevoie, pentru a o obține

By Bucharest Team

  • Articole

Mobilitatea profesională a devenit o opțiune atractivă pentru tot mai mulți oameni, pe măsură ce tehnologia permite lucrul de la distanță din orice colț al lumii. În acest context, vizele pentru nomazi digitali câștigă popularitate, oferind oportunitatea de a locui și munci legal în diverse țări pentru perioade extinse. Această nouă formă de viză promite o combinație unică de aventură și stabilitate. 

Ce este viza pentru nomazi digitali și cum poate fi ea obținută în București, aflăm din rândurile de mai jos: 

Ce este o viză pentru nomazi digitali?

Viza pentru nomazi digitali este un tip de permis de ședere care permite lucrătorilor la distanță să locuiască legal într-o altă țară pentru o perioadă extinsă.

Legea nr. 22/2022 a introdus în ordonanța privind regimul străinilor în România un nou subtip de viză ce poate fi acordată străinilor care vor să vină să stea în România. Conform definiției, el poate să fie ori angajatul unei companii străine, ori cel care deține compania străină, adică neînregistrată în România (dar înregistrată de cel puțin trei ani deja în statul străin), dar ambele categorii trebuie să presteze servicii prin utilizarea tehnologiei informației și comunicațiilor și să aleagă să se stabilească în România, cerând statului român o atare viză. 

Atenție! Viza pentru nomazi digitali NU este o viză de muncă tradițională, deoarece nu necesită angajarea într-o companie locală din țara gazdă. În schimb, permite lucrătorilor să își continue activitatea pentru angajatori din alte țări sau să-și administreze afacerile proprii în timp ce se bucură de avantajele culturale și stilul de viață din noua locație.

De ce documente este nevoie, pentru a obține viza de nomad digital:

  • contractul de muncă încheiat cu o companie înregistrată în afara României (în original, alături de traducere autentificată în limba română), prin care să facă dovada prestării de servicii la distanță, prin utilizarea tehnologiei informației și comunicațiilor, sau dovada administrării la distanță și prin utilizarea tehnologiei informației și comunicațiilor a unei companii înregistrate în afara României de cel puțin trei ani la data solicitării vizei;
  • un document în original, alături de traducere autentificată în limba română, eliberat de compania înregistrată în afara României cu care are încheiat un contract de muncă ori de compania înregistrată în afara României pe care străinul o deține, prin care să fie prezentate toate datele de identificare și de contact ale companiei, precum și domeniul de activitate al acesteia, participarea străinului în companie și informații privind reprezentanții legali ai companiei;
  • o scrisoare de intenție, în original, alături de traducere autentificată în limba română, prin care străinul detaliază scopul deplasării în România și activitățile pe care intenționează să le desfășoare pe teritoriul României;
  • un document apostilat sau supralegalizat (în original), după caz, alături de traducere autentificată, în limba română, eliberat de instituția de specialitate a administrației publice centrale sau locale competente, de la locul de rezidență fiscală, prin care să fie atestat faptul că, la data solicitării vizei, străinul angajat sau, după caz, compania pe care o deține are achitate la zi impozitele, taxele și alte contribuții obligatorii, precum și că nu este înregistrat cu acte și fapte care au sau au avut ca efect evaziunea fiscală și frauda fiscală;
  • rezervarea unui bilet de călătorie valabil până la destinație sau permisul de conducere, cartea verde, documentele de înmatriculare ale mijlocului de transport și dovada itinerariului, în cazul conducătorilor auto;
  • dovada asigurării medicale pe întreaga perioadă de valabilitate a vizei, valabilă pe teritoriul României și cu acoperire în cuantum de cel puțin 30.000 euro;
  • dovada mijloacelor de întreținere obținute din activitatea desfășurată, în cuantum de cel puțin trei ori câștigul salarial mediu brut lunar din România pentru fiecare dintre ultimele șase luni anterioare datei depunerii cererii de viză, precum și pentru întreaga perioadă înscrisă în viză;
  • dovada asigurării condițiilor de cazare;
  • un certificat de cazier judiciar sau alt document cu aceeași valoare juridică, apostilat sau supralegalizat, după caz, și tradus în formă autentică, în limba română, eliberat de autoritățile din țara de origine și, dacă este cazul, din statul în care străinul este rezident legal și în care obține venituri din prestarea contractului de muncă la o companie înregistrată în afara României sau din activități desfășurate printr-o companie înregistrată de acesta în afara României, prin care să se facă dovada că nu există înregistrări ale unor fapte de natură penală;
  • alte documente doveditoare pe care autoritățile române competente le solicită.

Din punct de vedere fiscal, cei cu viză de nomad digital nu datorează, pentru primele șase luni de ședere în România, nici impozit pe venit, nici contribuții sociale. Regimul special este valabil numai dacă străinul stă în România cel mult 183 de zile (o singură perioadă sau mai multe perioade cumulate) pe parcursul oricărui interval de 12 luni consecutive, care se încheie în anul calendaristic vizat.

După această perioadă, nomadul digital care lucrează în România va fi considerat de Codul fiscal ca având rezidență fiscală în România. Drept consecință, i se vor aplica impozitul și contribuțiile pentru veniturile salariale obținute aici. 

 Citește și Cum este să fii nomad digital. Avantaje și dezavantaje

Evenimente viitoare