Skip to main content

Știri

Bucureștiul interbelic, prin ochii scriitorilor celebri. Orașul visurilor și al deziluziilor literare

Bucureștiul interbelic, prin ochii scriitorilor celebri. Orașul visurilor și al deziluziilor literare

By Bucharest Team

  • Articole

Dacă ai putea rătăci prin Bucureștiul interbelic, ai descoperi un oraș vibrant, parfumat de amestecul contradictoriu dintre eleganță și decadență, dintre lux și mizerie. Ar fi un oraș în care tramvaiele huruitoare străbat bulevarde luminate de felinare cu gaz, iar în cafenelele din centru se discută aprins despre literatură, politică și amor. Dar cum arăta, de fapt, Bucureștiul acelor vremuri? Ce atmosferă se ascundea dincolo de fotografiile sepia? Pentru răspunsuri, cel mai bine este să ne întoarcem la scriitorii care l-au trăit și l-au transformat în literatură.

Mircea Eliade – Bucureștiul ca spațiu al inițierii

Pentru Mircea Eliade, Bucureștiul interbelic nu este doar un oraș, ci un labirint inițiatic. În „Romanul adolescentului miop” și „Gaudeamus”, capitala este decorul primei iubiri, al revelațiilor și al dilemelor existențiale. Eliade scrie despre un București al liceenilor care visează la nemurire în biblioteca de la „Gheorghe Lazăr”, care se plimbă pe Calea Victoriei ca pe o scenă a maturizării lor. În plus, casa sa de pe Strada Mântuleasa devine, mai târziu, un simbol al magiei urbane în proza sa fantastică.

Mihail Sebastian – Un oraș al iubirii și al deziluziilor

Mihail Sebastian surprinde un București sofisticat, dar și crud, mai ales în „Orașul cu salcâmi” și „Jurnal”. Aici, orașul devine fundalul marilor iubiri neîmplinite și al atmosferei de boemă intelectuală. Sebastian descrie cu o sinceritate melancolică străzile liniștite ale Cotroceniului, cu teii lor înfloriți, dar și cafenelele literare de pe bulevardele centrale, unde scriitorii se certau la o ceașcă de cafea tare. Din păcate, același oraș care i-a oferit tandrețea unei tinereți promițătoare avea să-l trădeze odată cu ascensiunea extremismului și antisemitismului.

Cezar Petrescu – Forfota Bucureștiului cotidian

Pentru Cezar Petrescu, Bucureștiul interbelic este un oraș în perpetuă mișcare. În romanul său „Calea Victoriei”, el zugrăvește metropola ca un loc al contrastelor puternice: de la aristocrația rafinată din palatele cochete până la lumea marginală a celor care trăiesc din șmecherii și înșelătorii. Bulevardele, cu automobilele lor zgomotoase, cu doamne îmbrăcate elegant și domni cu joben, sunt descrise în detaliu, iar cititorul simte aproape fizic agitația urbană a epocii.

Geo Bogza – Bucureștiul industrial și dureros de real

Dacă ceilalți scriitori surprind un București elegant sau romantic, Geo Bogza îl privește în față, cu toată brutalitatea lui. În reportajele sale, el vorbește despre muncitorii din atelierele de la periferie, despre prostituatele de pe străduțele întunecate, despre mirosul de fabrici și viața grea a celor neprivilegiați. Este un București real, crud, dar la fel de autentic ca cel al marilor baluri și petreceri interbelice.

Bucureștiul interbelic – Un personaj în sine

În literatură, Bucureștiul interbelic nu este doar un decor, ci un personaj în sine. Are farmec, are zgomot, are parfum. Este un oraș care promite, dar și dezamăgește, care te ridică și te coboară. Privit prin ochii scriitorilor săi, Bucureștiul devine un mozaic de emoții și destine, un loc al contrastelor fascinante.

Poate că astăzi nu mai auzim tropotul cailor pe caldarâm sau discuțiile aprinse din cafenelele literare ale vremii, dar dacă te plimbi pe străzile orașului, cu ochii minții poți vedea încă umbrele trecutului, strecurându-se printre blocurile moderne. Bucureștiul interbelic trăiește mai departe, în paginile cărților și în imaginația celor care încă îl caută.

Evenimente viitoare