Skip to main content

Știri

„Timpul”, clasicii și moștenirea literară. Unde se afla redacția celui mai cunoscut ziar bucureștean al secolului XIX

„Timpul”, clasicii și moștenirea literară. Unde se afla redacția celui mai cunoscut ziar bucureștean al secolului XIX

By Bucharest Team

  • Articole

La 15 martie 1876, în plin avânt al modernizării societății românești, apărea la București Timpul, ziarul Partidului Conservator, o publicație care avea să marcheze profund presa, cultura și viața politică a vremii. Într-o perioadă în care ziarele reprezentau principala punte de comunicare dintre elite și public, Timpul își propunea să ofere o „expunere nepărtinitoare și cât mai completă a diferitelor idei ce agită opinia publică în România”.

Nașterea unui ziar emblematic în Bucureștiul celei de-a doua jumătăți a secolului XIX

Deși era asumat ca organ de presă al conservatorilor, spiritul gazetei nu s-a redus niciodată la o simplă portavoce de partid; dimpotrivă, prin viziunile și condeiele celor care i-au trecut pragul redacției, Timpul a devenit un spațiu de dezbatere, analiză și rafinament intelectual.

Publicarea sa avea un ritm variabil: de patru ori pe săptămână la început, apoi zilnic, în funcție de resurse și de dinamica politică. Deși susținut financiar prin cotizațiile membrilor de partid, ziarul s-a confruntat adesea cu dificultăți materiale, iar polemicile interne din rândul conservatorilor – unde figuri precum P. P. Carp sau Th. Rosetti militaseră pentru desființarea lui – reflectau tensiunea dintre necesitatea unei prese puternice și costurile considerabile ale întreținerii ei.

În fruntea ziarului, începând cu 21 noiembrie 1876, se afla Grigore H. Grandea, un jurnalist cu experiență, cunoscut pentru activitatea sa la Curierul Bucureștilor. Programul său editorial îmbina politica, economia, literatura și informația externă, într-o formulă ambițioasă pentru presa românească a epocii.

Slavici, Maiorescu și începuturile unei echipe legendare

Anul 1877 aducea schimbări esențiale la Timpul. În ianuarie, conducerea redacției era preluată de Titu Maiorescu, iar Ioan Slavici devenea responsabil cu partea literară și cu politica externă. Energia, disciplina și seriozitatea lui Slavici au fost definitorii pentru transformarea ziarului într-un adevărat laborator de idei.

Primăvara aceluiași an îl găsea însă pe Maiorescu nevoit să se retragă, lăsând responsabilitatea gazetei în mâinile lui Slavici, Grandea și G. I. Pompilian. Situația financiară era atât de precară încât redacția se golise aproape complet.

Mărturia lui Slavici, într-o scrisoare către Iacob Negruzzi din 5 august 1877, surprinde perfect atmosfera apăsătoare: „Sunt vreo 14 zile de când aproape nimeni nu mai vine pe la redacția «Timpului», încât singuri doi inși, eu și Pompilian, trebuie să-i umplem coloanele”. Grandea părăsise deja publicația în favoarea ziarului Războiul, unde era plătit, iar Slavici mărturisea că nu primise leafă de trei luni.

Fără oameni și fără resurse, Slavici a făcut gestul decisiv pentru destinul Timpului: l-a chemat pe Eminescu de la Iași.

Venirea lui Eminescu și transformarea decisivă a publicației

În octombrie 1877, o telegramă trimisă de Maiorescu îl invita oficial pe Mihai Eminescu să intre în redacția ziarului conservator: „Ți se propune colaborarea la «Timpul» […] cu 250 franci pe lună. […] Te rugăm să primești și să pleci imediat la București”. Poetul acceptă, iar intrarea sa în redacție va marca începutul uneia dintre cele mai spectaculoase perioade din istoria presei românești.

Timp de șase ani, Eminescu a fost, rând pe rând, redactor, redactor-șef și principal responsabil al paginilor politice. Sub condeiul său, Timpul a devenit o tribună de idei, un loc unde analiza politică se îmbina cu reflecția istorică, cu studiile sociale și cu polemicile aprinse. Poetul semna articole fără nume, dar stilul său inconfundabil – acid, riguros, moralizator, uneori vizionar – era imediat recunoscut.

În scrierile sale, Eminescu nu s-a supus rigid doctrinei conservatoare; dimpotrivă, a depășit-o, criticând adesea inclusiv propriul partid atunci când considera că acesta se abate de la interesele reale ale țării. Tocmai această independență a făcut ca articolele sale să fie intens preluate în presa vremii și, totodată, să genereze polemici aprinse cu ziarul Românul.

Caragiale și Slavici – aliați de spirit, colegi de condei

La invitația lui Eminescu, în primăvara anului 1878 intră în redacție și Ion Luca Caragiale. Rămâne până în 1881, timp în care semnează articole de fond – precum celebrele „Naționali liberali”, „Liberalii și conservatorii” sau „Ce este centrul?” –, reportaje parlamentare, cronici, note și analize. Tonul său incisiv, umorul fin și spiritul său critic completau perfect rigoarea analitică a lui Eminescu și seriozitatea lui Slavici.

Slavici publica proză, recenzii și note, în timp ce Eminescu domina zona politică internă și externă. Relația dintre cei trei – astăzi nume canonice ale literaturii române – era mult mai mult decât o simplă colaborare profesională. Era o prietenie intelectuală, o legătură de idei și idealuri.

Slavici surprinde în memoriile sale armonia dintre Eminescu și Caragiale: „Doi oameni în multe privințe foarte deosebiți, care se căutau unul pe altul și se bucurau când puteau să petreacă un ceas, două împreună.” Tot el descrie minuțiozitatea cu care cei doi își reciteau și discutau textele înainte de tipărire, ignorând presiunile tipografului: „Cele ce au să fie cetite de mulți trebuie să fie scrise cu multă îngrijire”.

Locul literaturii în paginile Timpului – proză, poezie și traduceri

Pe lângă articolele politice, Timpul a devenit un important vehicul pentru literatura română și universală. Rubricile „Foiletonul Timpului” și „Partea literară” publicau:

·       traduceri din Schiller, Poe, Dumas, Cervantes, Gogol, Pușkin, Jules Verne, Jules Mary etc.;

·       proză românească: „O viață pierdută” și „Budulea Taichii” de Slavici;

·       poezii de Eminescu reproduse din Convorbiri literare;

·       povestiri de Creangă, precum Povestea lui Harap-Alb sau Popa Duhu;

·       schimbul de scrisori Ghica–Alecsandri;

·       articole critice de Maiorescu, Vlahuță, N. Iorga;

·       cronici dramatice semnate de D. Rocco și N. Popa.

Literatura din Timpul oferea cititorilor un cadru de cultură – accesibil, variat, modern – într-o epocă în care cartea nu era la îndemâna tuturor. Prin această diversitate, publicația devenea nu doar un ziar politic, ci un reper al vieții culturale.

Redacția ziarului Timpul și Palatul Dacia de pe Calea Victoriei

Un element mai puțin cunoscut, dar esențial pentru identitatea istorică a publicației, este locul în care funcționa redacția Timpului: Palatul Dacia, o clădire elegantă ridicată pe Calea Victoriei, una dintre cele mai importante artere ale Bucureștiului. Redacția se afla la etajul întâi al palatului, un spațiu animat, încărcat de vehemență intelectuală, unde articolele se scriau uneori pe fugă, alteori după ore lungi de dezbateri.

Palatul Dacia, construit într-un stil eclectic, reprezenta un punct de reper al orașului: găzduia birouri, redacții, spații comerciale și era frecventat de oameni politici, scriitori, jurnaliști și avocați. Aflat în inima capitalei, clădirea asigura accesul rapid la principalele instituții ale statului și la mediile sociale efervescente ale vremii. 

De la ferestrele redacției, Eminescu, Caragiale și Slavici priveau, probabil, fluxul nesfârșit al Bucureștiului în plină modernizare, iar acest contact direct cu pulsul orașului alimenta dinamismul scriiturii lor.

Astăzi, Palatul Dacia continuă să fie o piesă importantă a patrimoniului arhitectural bucureștean, iar faptul că a găzduit redacția uneia dintre cele mai influente publicații românești îi conferă o aură culturală deosebită.

Dinamica redacției și duelurile gazetărești ale vremii

Deși numele lui Eminescu, Slavici și Caragiale nu apăreau pe frontispiciul ziarului, ei purtau întreaga responsabilitate a articolelor publicate. Ziarul devenise o adevărată arenă a ideilor. Polemicile cu Românul lui C. A. Rosetti erau savurate de public, iar schimburile de replici dintre redacții erau atât de intense încât uneori deveneau subiect de conversație în cafenelele orașului.

Această cultură a dezbaterii publice, astăzi aproape dispărută, reprezenta atunci o formă de educație civică și intelectuală. Jurnaliștii erau personalități publice, influențau opinia, modelau discursul politic și, în cazul echipei Timpul, ridicau standardele de scriere și argumentare.

Moștenirea unui ziar care a schimbat literatura și presa română

Deși perioadele de apariție ale Timpului au fost fragmentate, impactul său a rămas constant. Alături de Convorbiri literare, ziarul a reprezentat una dintre cele mai puternice instituții culturale românești ale secolului XIX. Prin redactorii săi – astăzi canonizați în literatura română – publicația a influențat generații întregi și a creat modele de analiză, scriitură și conduită intelectuală.

În paginile Timpului s-a format și consolidat jurnalistul Eminescu, acolo s-a afirmat un Caragiale politic, acolo Slavici a devenit nu doar prozator, ci și analist. Moștenirea lăsată de cei trei clasici, lucrând cot la cot într-o redacție de la etajul întâi al Palatului Dacia, reprezintă una dintre cele mai fertile întâlniri din cultura română.

Citește și: Palatul Universul, proiectul ambițios al jurnalistului Luigi Cazzavillan și istoria primului ziar de mare tiraj al României

Evenimente viitoare

Teatru și Cinema

8 Martie

-