Skip to main content

Știri

Stroe și Vasilache au ridicat umorul la rang de artă în teatrul interbelic din București. Povestea celor supranumiți Stan și Bran de România

Stroe și Vasilache au ridicat umorul la rang de artă în teatrul interbelic din București. Povestea celor supranumiți Stan și Bran de România

By Bucharest Team

  • Articole

Deși astăzi numele Stroe și Vasilache nu mai stârnește imediat recunoaștere, în perioada interbelică cei doi comici erau extrem de apreciați atât de public, cât și de critici. Talentul lor de a transforma situațiile obișnuite în momente comice aducea aminte de marii maeștri ai comediei mondiale precum Stan și Bran, Buster Keaton sau Charlie Chaplin. Aparițiile lor pe scenele teatrelor de revistă din București produceau hohote de râs oriunde se aflau, iar aprecierea era pe deplin justificată.

Umorul care cucerea scenele interbelice

O prezentare din revista Realitatea ilustrată din 1934 sublinia originalitatea și naturalețea lor: „Doi băieți simpatici și… cuminți, care s-au ridicat prin muncă, ajutați fiind firește de frumosul lor talent. Stroe, sfredeluș plin de viață, de voioșie, mereu surâzător, mereu bine dispus. Vasilache, cu orchestra lui de 19 persoane, muzicant neîntrecut și comic de rasă. 

Au început fără pretenții și s-au impus cu atât mai vârtos cu cât nu au încercat să ajungă în primele rânduri decât atunci când publicul i-a cerut. Stroe și Vasilache nu au fost impuși de nici un director de teatru, de nici un subsecretar de stat. Publicul i-a impus. Și aceasta este cea mai frumoasă a lor biruință.”

Această apreciere a reflectat autenticitatea și talentul lor, făcându-i repede iubiți de spectatori și transformându-i în adevărate simboluri ale comediei românești.

Întâlnirea care a schimbat destinul umorului românesc

Povestea începutului colaborării lor este la fel de fascinantă. Într-o relatare din 1958 se amintea: „Într-o zi, pe când compania lui Maximilian pregătea la grădina Oteteleşanu un nou spectacol, s-a simțit nevoia unui pianist care să cânte din culise câteva acorduri. L-a adus Fory Eterle: era un băiat subțirel și scund, timid, student la Drept, pare-se, pe care nu l-ai fi remarcat poate niciodată, dacă n-ar fi avut întipărit pe figură un zâmbet ciudat, dramatic, de clovn trist.

Cânta cuminte la pian cele câteva fraze muzicale, dar după ce se termina spectacolul, improviza pentru el singur sau pentru colegii săi un întreg concert surprinzător: acompaniindu-se la pian, cânta din gură sau imita cele mai neașteptate instrumente, hawaiana, castanietele, trompeta. Fostul valet se numea Stroe; cel nou, Vasilache. Era prin 1930. S-au cunoscut și nu s-au mai despărțit. 

Nu e titlul vreunui șlagăr pe atunci la modă, ci adevărul din ziua în care cei doi tineri actori au prezentat împreună primul scheci comico-muzical la ‘Cercul artistic’ de pe Câmpineanu, Stroe parodiindu-și amical colegii, Vasilache cântând la pian și din gură și prietenia și colaborarea lor nu s-a mai desfăcut.”

Această întâlnire a fost momentul zero al unui cuplu comic care avea să lase o amprentă de neșters asupra teatrului și cinematografiei românești.

Bing Bang – debutul cinematografic cu sonor

Cuplul Stroe și Vasilache și-a extins succesul și către cinematografie odată cu filmul Bing Bang, realizat în 1934 și lansat în 1935. Curiozitatea publicului pentru primul film românesc cu sunet era enormă, iar succesul a fost imediat. Spectatorii care până atunci îi vedeau doar pe scenă, însoțiți de muzică de atmosferă, acum îi puteau auzi și vorbind, ceea ce reprezenta un adevărat miracol tehnologic pentru acele vremuri.

Bing Bang povestea peripețiile a doi șomeri din București: Nicolae Stroe (Bing) și Vasile Vasilache (Bang), personaje care au definit prima eră a filmului sonor românesc. Filmul a fost realizat cu un buget de 300.000 de lei, o parte din acești bani provenind chiar din buzunarele celor doi actori. Efortul lor a fost pe deplin recompensat, iar pelicula a atras un public numeros.

Cu toate acestea, înainte de a fi difuzat la Cercul Militar Național, cei doi s-au confruntat cu mari obstacole: toate cele 50 de cinematografe ale Bucureștiului interbelic inițial refuzaseră să difuzeze filmul lor revoluționar. Perseverența și talentul lor au învins însă, iar filmul a ajuns să fie vizionat de publicul larg, consolidându-le renumele.

Umorul și stilul inconfundabil al cuplului

Stroe și Vasilache nu erau doar actori comici, ci adevărați maeștri ai comicii de situație, capabili să transforme orice scenă într-un spectacol memorabil. 

Stroe, energic și mereu jovial, aducea un tip de umor plin de vivacitate, în timp ce Vasilache, acompaniindu-se adesea la pian sau imitând diverse instrumente, crea un contrapunct muzical spectaculos. 

Această combinație între comicitate, muzicalitate și improvizație a transformat fiecare reprezentație într-o experiență unică pentru spectatori.

Criticii vremii remarcau că succesul lor nu depindea de favorurile directorilor de teatru, ci exclusiv de reacția publicului: spectatorii îi impuneau în prim-plan. Această recunoaștere populară le-a asigurat un loc aparte în istoria teatrului interbelic românesc.

Impactul asupra teatrului și cinematografiei românești

Deși cunoscuți inițial pentru spectacolele de revistă, Stroe și Vasilache au deschis calea comediei sonore românești, influențând generații întregi de actori. Bing Bang este considerat primul film românesc în care se poate auzi efectiv limba română, un adevărat moment istoric. 

Această inovație tehnologică, combinată cu talentul nativ al celor doi actori, a creat o experiență care a marcat profund publicul și a consolidat imaginea cinematografiei românești în epoca interbelică.

Succesul cuplului Stroe-Vasilache nu a fost doar profesional, ci și cultural: au demonstrat că umorul românesc poate fi la fel de sofisticat și universal ca al marilor maeștri internaționali, precum Stan și Bran sau Charlie Chaplin. Această performanță a transformat Bucureștiul într-un veritabil centru al comediei în perioada interbelică.

Moștenirea celor doi comici

Astăzi, Stroe și Vasilache sunt considerați precursorii comediei moderne românești. Stilul lor, bazat pe umor de situație, improvizație și muzicalitate, rămâne un reper esențial pentru orice actor de comedie. Ei au demonstrat că talentul, perseverența și conexiunea cu publicul pot ridica umorul la rang de artă.

Chiar și la decenii după dispariția lor, filmele și înregistrările spectacolelor lor continuă să inspire artiști și publicul larg, iar poveștile despre primele lor scheciuri și debutul în cinematografie sunt studiate ca parte a patrimoniului cultural românesc.

Bing Bang, împreună cu spectacolele lor de revistă, marchează începutul unei tradiții solide, în care râsul inteligent și creativ devine un element definitoriu al teatrului românesc interbelic. Așa au reușit Stroe și Vasilache să fie supranumiți „Stan și Bran de România”, titlu care nu doar reflectă talentul lor comic, ci și influența lor durabilă asupra umorului românesc.

Citește și: Primul teatru al marelui Constantin Tănase: Cărăbușul lui Năsăilă, fostul templu al comediei românești

Evenimente viitoare