Skip to main content

Știri

Les Films de Cannes à Bucarest, între 24 octombrie şi 2 noiembrie. Cinci oraşe, nouă cinematografe, aproximativ 40 de filme, dintre care peste 20 sunt în premieră în România

Les Films de Cannes à Bucarest, între 24 octombrie şi 2 noiembrie. Cinci oraşe, nouă cinematografe, aproximativ 40 de filme, dintre care peste 20 sunt în premieră în România

By Bucharest Team

  • NEWS
  • 06 OCT 25

Festivalul Les Films de Cannes à Bucarest, ajuns la ediţia a XVI-a, are loc între 24 octombrie şi 2 noiembrie. Cinefilii vor vedea pe marele ecran filme premiate la Festivalul de la Cannes din acest an, multe dintre ele în premieră în România. Cinema „Elvire Popesco”, Cinema Muzeul Ţăranului Român şi Sala Auditorium a Muzeului Naţional de Artă al României sunt spaţiile destinate acestei experienţe. Emmanuelle Béart este invitata de onoare. 

Ca în fiecare an, Les Films de Cannes ajunge şi în ţară, la Timişoara, Cluj, Iaşi şi Arad. Avanpremierele celor mai noi producţii româneşti sunt şi în acest an o secţiune din festival, plină de surprize. De asemenea, din agenda festivalului fac parte întâlnirile şi dezbaterile cu cineaşti, precum şi evenimentele dedicate industriei de film, pentru actori, regizori, scenarişti şi producători. 

 Cinci oraşe, nouă cinematografe, aproximativ patruzeci de filme, dintre care peste douăzeci sunt în premieră în România, şi peste o sută de proiecţii, aşa arată harta festivalului din acest an. 

 Publicul din Timişoara este aşteptat la Cinema Timiş şi Cinema Studio între 23 şi 26 octombrie. La Cluj-Napoca, Cinema Victoria şi Cinema Arta vor găzdui festivalul între 30 octombrie şi 2 noiembrie. La Iaşi, Cinema Ateneu va fi destinaţia de festival între 7 şi 9 noiembrie, iar în Arad, filmele vor putea fi vizionate între 29 şi 31 octombrie, la Cinema Arta.

 Câştigătorul prestigiosului trofeu Palme d’Or din acest an, „It Was Just an Accident”, regizat de iranianul Jafar Panahi, se va vedea în toate oraşele unde se desfăşoară festivalul. Critica internaţională a evidenţiat intensitatea discretă a filmului şi încărcătura sa politică şi a remarcat momentele de umor negru şi finalul tulburător. „It Was Just an Accident” este un film în care un eveniment minor declanşează o serie de întâmplări neaşteptate, aducând împreună trei oameni care nu au nimic în comun, punând sub semnul întrebării lanţul de consecinţe ale acestui fapt aparent nesemnificativ. Juliette Binoche, preşedinta juriului de pe Croazetă, a lăudat filmul pentru felul în care acesta combină umanitatea şi politica, reflectând un sentiment de „rezistenţă şi supravieţuire” atât de necesar astăzi.

 Celebra actriţă franceză Emmanuelle Béart este invitata de onoare a festivalului. 

Avanpremierele Toamnei, la Cinema Muzeul Ţăranului

 După un parcurs impresionant prin festivaluri internaţionale, unde au fost distinse cu premii şi ovaţionate îndelung, cele mai noi producţii româneşti vor putea fi văzute la Les Films de Cannes a Bucarest, înainte de lansarea oficială în cinematografe. Reunite în secţiunea Avanpremierele Toamnei - singura competiţională din festival - aceste filme intră în cursa pentru Premiul Publicului, oferit prin amabilitatea Dacin Sara.

 Noul film al lui Radu Jude, „Dracula”, este o reinterpretare experimentală şi satirică a mitului vampirului. Filmul urmăreşte povestea unui regizor care încearcă să monteze un spectacol despre „Dracula”, dar proiectul său se transformă într-o reflecţie asupra istoriei, propagandei şi identităţii naţionale. Filmul combină stiluri variate, de la grotesc la avangardă, şi include animaţii generate cu inteligenţă artificială, scene explicite şi secvenţe cu impact vizual puternic. Radu Jude spunea că a încercat să ofere "de toate pentru toţi": film comercial şi eseu, film cu vampiri şi comedie, film politic şi satiră, film erotic şi film de acţiune.

 „Sorella di Clausura”, în regia Ivanei Mladenovic, spune povestea Stelei, o femeie educată care locuieşte în mediul rural şi care visează să-l întâlnească pe Boban, un celebru muzician sârb. Când primeşte promisiunea unei întâlniri, se mută la Bucureşti, dar sfârşeşte lucrând ca slujnică. Întâlnirea cu idolul ei se dovedeşte a fi o dezamăgire. Filmul combină realitatea cu ficţiunea, ironizează melodrama romantică şi portretizează viaţa din comunităţile de la marginea societăţii şi iluzia succesului. Katia Pascariu a primit Premiul criticilor independenţi pentru cea mai bună actriţă la Locarno, iar regizoarea Ivana Mladenovic Premiul pentru cel mai bun regizor la Festivalul de la Sarajevo.

 În „Nu mă lăsa să mor”, regizat de Andrei Epure, Maria este marcată de moartea misterioasă a vecinei ei, despre care circulă zvonuri că ar fi "vorbit cu copacii". Pe măsură ce timpul trece, Maria se implică în viaţa lăsată în urmă: adoptă câinii Isabelei, îl cunoaşte pe fiul ei şi are o întâlnire neaşteptată cu un tăietor de lemne care se teme să adoarmă. Filmul oscilează între doliu şi revelaţie, explorând singurătatea, amintirile şi modalităţile prin care cineva lasă urme, chiar şi prin absenţă. Nu mă lăsa să mor a avut premiera anul acesta la Festivalul de Film de la Locarno.

 „Interior Zero”, semnat de Eugen Jebeleanu, este o ecranizare a romanului omonim al Laviniei Branişte. Cristina, o secretară în jur de 35 de ani, locuieşte într-un Bucureşti apăsător şi încearcă să înţeleagă ce înseamnă să fie adultul funcţional pe care societatea îl pretinde, în timp ce se străduieşte să fie un copil bun pentru mama care a crescut-o singură. Cristina este şi personajul principal al unui roman pe care un regizor îl transformă în film. În povestea ei încep să se instaleze actorii, dar viaţa fiecăruia şi circumstanţele sociale încep să se suprapună peste ficţiunea care le-a fost oferită. Filmul a avut premiera mondială la Festivalul Internaţional de Film de la Vilnius şi a fost selectat în categoria Smart7, un program dedicat regizorilor emergenţi din şapte ţări europene.

 „Still Nia”, regizat de Paula Oneţ, o aduce în prim plan pe Ştefania, care, după 15 ani de amnezie cauzată de o greşeală medicală în copilărie, încearcă să-şi regăsească identitatea la 33 de ani, să se reconecteze cu corpul său înstrăinat şi cu copilul ei interior. Dansul devine un nou limbaj în drumul vindecării rănilor şi al relaţiei cu mama. În cadrul One World Romania, Still Nia a fost prezentat în secţiunea de work-in-progress şi a fost selectat inclusiv la Sarajevo Film Festival în 2024.

 „Comatogen”, semnat de Igor Cobileanski, este o poveste în care Alina, o asistentă medicală interpretată de Daniela Nane, ajunge într-o situaţie disperată: trebuie să obţină rapid bani pentru a plăti o datorie a fiului său, altfel acesta riscă închisoarea. Pusă în această situaţie, femeia se confruntă cu o dilemă etică neaşteptată. Filmul explorează deciziile dificile şi impactul acestora asupra vieţilor celor implicaţi. Comatogen a fost prezentat în cadrul secţiunii Zilele Filmului Românesc la Festivalul Internaţional de Film Transilvania în 2025.

 Şi anul acesta, selecţia de filme româneşti în avanpremieră este completată de două calupuri de scurtmetraje româneşti, aflate în afara competiţiei, câteva titluri fiind prezentate la Cannes, în secţiunile Semaine de la Critique şi Cinefondation. Publicul va putea viziona „Mama!”, regizat de Teodor Ioniţă, care a fost în selecţia oficială a Festivalului Premiers Plans, „Un cuplu triasic”, de Iulia Turicianu, prezent la Festivalul Internaţional de Film de Animaţie de la Annecy şi la Shanghai International Film Festival, „Marinică, băiatul meu”, de Mihnea Toma, proiectat la Festivalul DocLisboa, „Alişveriş”, de Vasile Tondincă, proiectat la Cannes în secţiunea Semaine de la Critique, „Our Sea”, de Alle Dicu şi „We Lived Slowly in Time of Peace”, regizat de Kristina Jacot.

 O altă serie de scurtmetraje cuprinde „Eurogenesis”, proiectat şi el la Cannes la Semaine de la Critique şi câştigator la BIEFF al Premiului pentru cel mai bun film din compeţiţia naţională, „Weaving Anni Albers” de Alessandro del Vigna, „Fursecuri şi lapte”, regizat de Andrei Tache Codreanu, prezentat la secţiunea Cinefondacion de la Cannes, „Kobza”, de Laura Pop, „Pensule şi ambalaje”, de Adrian Latu, şi „Du-mă la apă”, regizat de Teona Galgoţiu. La finalul fiecărei serii de scurtmetraje, publicul se va întâlni cu echipele filmelor pentru discuţii.

 În acest an, Avanpremierele Toamnei marcheză un eveniment special, gândit în jurul proiecţiei mediumetrajului „Index”, în regia lui Radu Muntean. Într-o pădure neliniştitor de frumoasă, un ornitolog (Adrian Văncică) descoperă, printr-o cameră de supraveghere cu infraroşu, o creatură sălbatică (Alexandru Bumbariuc). Scris şi regizat de Radu Muntean şi proiectat în premieră mondială în august la Festivalul Internaţional de Film de la Locarno, Index are un umor neobişnuit, la frontiera între realism şi o expresivitate cinematografică novatoare, prin povestea în sine, tehnicile de filmare şi colorizare şi, mai ales, prin capacitatea de a surprinde. Radu Muntean va fi prezent alături de echipa filmului la o discuţie amplă cu publicul, moderată de Roxana Călinescu şi Andrei Tănăsescu, în cadrul "Let's talk about film", un eveniment în parteneriat cu Institutul Cultural Român.

 Avanpremierele Toamnei este o secţiune susţinută de Groupama Asigurări. Secţiunea este curatoriată de Andrei Tănăsescu, care va modera şi Q&A-urile de la finalul proiecţiilor.

 „Dracula” şi „Nu mă lăsa să mor” sunt distribuite de Independenţa Film.

 Programul complet al secţiunii Avanpremierele Toamnei va fi disponibil pe filmeledefestival.ro, iar biletele vor fi puse în vânzare în curând pe platforma eventbook.ro.

 Festivalul Les Films de Cannes a Bucarest este un eveniment fondat în 2010 de Cristian Mungiu cu sprijinul delegatului general al Festivalului de Film de la Cannes, Thierry Fremaux, şi este organizat de Asociaţia Cinemascop şi Voodoo Films.

Scris de News.ro.

Evenimente viitoare

Teatru și Cinema

Iluzii

-