Skip to main content

Știri

Acte necesare angajare, în București. Ce documente trebuie să pregătești pentru job nou

Acte necesare angajare, în București. Ce documente trebuie să pregătești pentru job nou

By Bucharest Team

  • Articole

Dacă îți dorești să îți cauți un job nou sau deja ai fost acceptat la unul, trebuie să pregătești o serie de documente, necesare atât pentru a demonstra identitatea și calificările tale, cât și pentru a te conforma cu legislația muncii din România.

Pregătirea și prezentarea corectă a acestor documente nu doar că facilitează procesul de angajare, dar te asigură și că beneficiezi de toate drepturile legale aferente statutului tău de angajat. De asemenea, în anumite cazuri, aceste documente sunt necesare pentru completarea unor proceduri interne ale companiei, cum ar fi introducerea în sistemul de salarizare, obținerea cardurilor de acces sau configurarea beneficiilor adiționale, precum asigurările de sănătate sau tichetele de masă.  

Iată o listă detaliată a actelor pe care trebuie să le ai la dispoziție:

1. Acte de identitate - Acestea sunt necesare pentru a dovedi domiciliul, reședința și identitatea;

  • Carte de identitate sau pașaport valabil pentru cetățenii străini.
  • Certificat de naștere (original și copie) – Deși nu este întotdeauna solicitat de angajator, nu ar fi rău să îl ai la îndemână, pentru dosar. 

2. Documente de studii și calificări

  • Diplome de studii (original și copie) – diplome de liceu, facultate, masterat, doctorat etc. De regulă, se cere cea mai recentă diplomă de studiu.
  • Certificate de calificare profesională – dacă e cazul (original și copie) – relevante pentru postul la care aplici.
  • Atestate profesionale sau alte certificări (original și copie) – în funcție de cerințele jobului.

3. Documente de experiență profesională

  • Recomandări de la angajatori anteriori – uneori solicitate pentru anumite posturi.

4. Documente medicale

  • Adeverință medicală care atestă că ești apt pentru muncă – eliberată de medicul de familie sau de un medic de medicina muncii.
  • Analize medicale specifice, dacă sunt cerute de angajator (de exemplu, pentru anumite profesii cum ar fi cele din domeniul alimentar sau medical). Dacă angajatorul are parteneriat cu o clinică medicală, aceasta va trimite avizele direct la sediul companiei:

5. Documente fiscale și bancare

  • Codul numeric personal (CNP) – de obicei înscris pe cartea de identitate.
  • Codul de identificare fiscală (CIF) – dacă ești persoană fizică autorizată sau ai alte forme de organizare economică.
  • Cont bancar – pentru plata salariului. Uneori, angajatorul poate solicita un extras de cont sau un document care să confirme existența contului bancar.

Documente suplimentare pentru angajare

Pe lângă aceste documente obligatorii, angajatorul poate solicita și păstra la dosarul tău următoarele acte pe care le consideră importante pentru desfășurarea relațiilor de muncă:

  • certificatul medical, eliberat de medicul tău de familie;
  • copie după certificat de căsătorie, certificat de naștere al copilului, decret de divorț;
  • CV - semnat și datat de angajat. 
  • adeverința de la fostul angajator. Acesta este obligat să-ți elibereze o adeverință de vechime, pe baza înregistrărilor făcute în Registrul de evidență a salariaților. 
  • copia permisului de conducere, dacă este cazul;
  • copie din fișa militară, dacă este cazul;
  • procese verbale de primire a bunurilor companiei (telefon, laptop)
  • repartiția de la AJOFM (Autoritatea Județeană a Ocupării Forței de Muncă) – dacă este cazul
  • cazier judiciar – uneori solicitat pentru anumite funcții sau domenii de activitate (ex. securitate, educație).

 Dacă ești cetățean străin, ți se vor solicita și următoarele documente:

  • Permis de muncă – pentru cetățenii non-UE/SEE.
  • Permis de ședere – pentru cetățenii non-UE/SEE.
  • Certificat de înregistrare – pentru cetățenii UE/SEE care stau mai mult de 90 de zile în România.
  • adeverința privind forța de muncă disponibilă. Aceasta se obține de la Agenția Județeană de Ocupare a Forței de Muncă (AJOFM), pe baza ofertei de locuri de muncă depuse de angajatorul interesat;
  • atestatul de recunoaștere a diplomei de studii, eliberat de Centrul Național de Recunoaștere și Echivalare a Studiilor;

Recomandări privind acceptarea jobului:

  • Verifică specificațiile postului: Unele posturi pot avea cerințe suplimentare sau specifice și este bine să fii conștient de ele înainte de a semna contractul. 
  • Păstrează copii ale documentelor: Este util să ai copii ale tuturor documentelor pentru situații neprevăzute.
  • Consultă-te cu angajatorul: Dacă ai nelămuriri legate de documentele necesare, discută direct cu reprezentanții companiei sau cu departamentul de resurse umane.

Mult succes!

 

Evenimente viitoare