Skip to main content

Știri

Cafeneaua Fialkowsky, localul decadent al Bucureștiului antebelic unde actorii veneau să deguste ”vinul amestecat cu vorbe de spirit”

Cafeneaua Fialkowsky, localul decadent al Bucureștiului antebelic unde actorii veneau să deguste ”vinul amestecat cu vorbe de spirit”

By Bucharest Team

  • Articole

În a doua jumătate a secolului al XIX-lea, Bucureștiul se transforma rapid dintr-un târg oriental într-o capitală europeană, cu ambiții mărețe, clădiri impunătoare și o viață socială tot mai efervescentă. Tradițiile vechi se împleteau cu noutățile aduse de influențele rusești, austriece și franțuzești, iar locuitorii Capitalei căutau locuri unde să-și petreacă timpul liber, să discute politică, artă și, de ce nu, să bârfească. În acest context, se năștea unul dintre cele mai pitorești spații ale boemei românești: Cafeneaua Fialkowsky, localul unde ”vinul era amestecat cu vorbe de spirit” iar lumea bună se distra cu anecdote, dispute și momente de teatru improvizat.

Un epicentru al spiritului și al disputelor politice

Întemeietorul cafenelei a fost un cofetar vizionar, pe nume Fialkowsky, de origine poloneză. Ajuns la București în anii 1850, la chemarea unui cofetar italian, acesta a sesizat imediat potențialul Pieței Teatrului, zona din fața Teatrului Național, care începea să devină centrul cultural și social al orașului. În 1856, Fialkowsky deschidea în Casa Torok o cafenea și cofetărie, pe locul unde funcționaseră anterior berăriile „Grubert” și „Oswald”.

Inițial botezată „Café de l’Opera”, locația a atras din primele luni clienți din toate păturile sociale: ofițeri străini, aristocrați autohtoni, actori ai teatrului și intelectuali în formare. Nu era doar un loc de consum, ci un spațiu al conversației și al spectacolului social.

Atmosfera cosmopolită, deserturile fine și cafeaua aromată au făcut ca localul să se impună rapid în peisajul bucureștean. Timp de 42 de ani, până la moartea fondatorului, cafeneaua a rămas un reper al boemei și al decadenței rafinate.

Cafeneaua Fialkowsky nu era doar un loc unde se serveau prăjituri. Era o tribună a ideilor, un club informal unde oamenii discutau despre literatură, teatru și politică. Caragiale, Eminescu, Macedonski și numeroși alți intelectuali ai vremii erau clienți fideli.

Aici se rosteau discursuri pasionate, se iscau dispute aprinse între partizanii celor două mari partide politice, iar fiecare schimbare de guvern era dezbătută cu entuziasm.

Scriitorul Constantin Bacalbașa, martor al epocii, surprindea forfota cafenelei: „toți vorbesc tare, toți patrie, toți mântuire, cu apă rece, dar aprinși, înfocați…”. Fialkowsky devenise, fără să-și propună, un pol al vieții civice, locul unde elevii, profesorii și politicienii se întâlneau cu actorii și poeții, iar spiritul se îmbăta de propria forță.

Ion Luca Caragiale și umorul ca spectacol al vieții

Printre cele mai fascinante prezențe ale cafenelei s-a numărat I.L. Caragiale. La începutul carierei sale, dramaturgul își petrecea serile la Fialkowsky, unde fusese adoptat de cercul profesorilor și al oamenilor de cultură. Se impunea rapid prin umorul său sclipitor, prin capacitatea de a imita personaje publice și de a le aduce la viață cu o precizie necruțătoare.

Caragiale nu râdea niciodată de propriile glume, dar provoca hohote de râs în jurul său, într-o epocă în care ironia devenea o armă subtilă împotriva ridicolului public. Pentru mulți dintre cei care l-au cunoscut la Fialkowsky, Caragiale a fost mai întâi actorul improvizat al cafenelei, înainte de a fi dramaturgul de pe scenă.

Aristocratul boem: Macedonski și eleganța decadenței

Un alt personaj emblematic al cafenelei a fost Alexandru Macedonski, poetul simbolist cu alură de aristocrat rece. Cu ochii negri strălucitori ascunși în spatele ochelarilor și cu un aer calculat, Macedonski sorbea mazagranul – cafeaua rece servită cu pai – cu o eleganță de dandy. Nu se înconjura de egali, ci de discipoli fascinați, cărora le oferea tutun din cutii luxoase și pe care îi cucerea cu povești și idei.

Poetul fuma dintr-un portțigaret galben, despre care pretindea că aparținuse unui rege polonez, și experimenta, se spune, inclusiv droguri ușoare, semn al hedonismului său fără margini. Macedonski era imaginea perfectă a decadenței rafinate, un spirit neliniștit care își trăia boema între cafenele, saloane literare și grădini secrete.

Tragedia marelui actor Ștefan Iulian

Pe lângă poeți și dramaturgi, Fialkowsky a găzduit și actori celebri. Printre ei, Ștefan Iulian, un tânăr talentat, remarcat de Caragiale, care i-a creat special rolurile lui Ipingescu și Pristanda. Carismatic, plin de vitalitate, actorul cucerea publicul cu naturalețea sa.

Din păcate, tuberculoza – boala secolului XIX – l-a răpus înainte de a-și atinge potențialul deplin. Ultimii ani i-a trăit mai mult la cafenea, unde chipul său palid, barba lăsată și privirea melancolică îl transformaseră într-o apariție spectrală. Prietenii săi îl priveau cu respect, dar și cu tristețe, conștienți că talentul său era frânt înainte de vreme.

Excentricii cafenelei: Boierul Câmpineanu cu ai săi lei și șerpi

Cafeneaua Fialkowsky nu era frecventată doar de artiști, ci și de personaje greu de imaginat astăzi. Cel mai spectaculos a fost boierul Constantin I. Câmpineanu, un bărbat impunător, de aproape doi metri, consilier la Curtea de Apel, pasionat nu de literatură, ci de șerpi. Îi purta la piept și îi hrănea cu carne de porumbel chiar în cafenea.

Ca și cum acest spectacol nu era suficient, Câmpineanu a adus odată și un pui de leu în lesă, transformat rapid în mascota localului. Pasiunea pentru reptile s-a transmis și fiicei sale, Constance, precum și nepotului Ion I. Câmpineanu-Cantemir, care au perpetuat excentricitatea familiei. Astfel, la Fialkowsky se întâlneau poeți, actori, aristocrați falimentari, magistrați și excentrici deopotrivă, toți animați de dorința de spectacol și conversație.

Un local decadent pierdut în negura timpului

Apogeul cafenelei s-a consumat în a doua jumătate a secolului al XIX-lea. Timp de decenii, localul a fost un centru al vieții bucureștene, dar începutul secolului XX i-a adus un declin lent. Modernizarea orașului, schimbarea obiceiurilor și apariția altor localuri elegante au redus treptat importanța Fialkowsky-ului.

În anii 1930, clădirea în care funcționa cafeneaua a fost demolată pentru a face loc unui imobil modern, ridicat de Societatea de Asigurări Adriatica, după planurile arhitectului Rudolf Fraenkel.

Dispărea astfel nu doar un spațiu, ci o instituție culturală a Bucureștiului antebelic, un loc unde se înfruntaseră idei, se legaseră prietenii și se scrisese o parte din istoria culturală a României.

Deși fizic nu mai există, Cafeneaua Fialkowsky continuă să trăiască în amintirea colectivă și în paginile memorialiștilor. Era mai mult decât un local de consum: era un for de idei, o scenă pe care fiecare client devenea actor, fie că era un politician înfocat, un poet boem sau un aristocrat excentric.

Aici s-au rostit replici memorabile, s-au construit mituri, s-au consumat destine. Spiritul cafenelei reflectă o epocă în care cuvântul, conversația și ironia erau valori supreme.

Bucureștiul de azi, cu cafenelele sale moderne, nu mai are nimic din atmosfera incandescentă a acelui loc, dar memoria sa culturală nu poate fi ștearsă.

Un templu al boemei bucureștene

Cafeneaua Fialkowsky rămâne un simbol al Bucureștiului antebelic, un loc unde decadența se împletea cu geniul, iar spectacolul social era la fel de important ca cel de pe scena Teatrului Național.

Era locul unde vinul se amesteca cu „vorbe de spirit”, unde Caragiale își exersa ironia, Macedonski își afișa eleganța, Ștefan Iulian își trăia drama, iar boierul Câmpineanu își etala șerpii.

Astăzi, putem doar să ne imaginăm forfota acelui spațiu, mirosul de cafea amestecat cu fumul de tutun, glasurile ridicate în dispute politice și hohotele de râs provocate de anecdotele lui Caragiale.

Cafeneaua Fialkowsky nu mai există fizic, dar rămâne o pagină vie din istoria culturală a Bucureștiului, amintindu-ne că, uneori, conversația poate fi mai puternică decât orice pahar de vin.

Evenimente viitoare