Mânăstirea Chiajna, între mit și realitate. Cimitirul, umbrele și blestemul clopotului

By Bucharest Team
- Articole
Pe marginea Bucureștiului, acolo unde urbanul se împletește cu ruralul și trecutul cu prezentul, se ridică ruinele impunătoare ale Mănăstirii Chiajna. Loc încărcat de mister și de povești care sfidează logică, acest lăcaș neterminat a devenit pentru bucureșteni un spațiu al legendelor: unde umbrele prind viață, clopotele încă sună dincolo de timp, iar un cimitir conturat de tragedii pare să păstreze secrete pe care puțini le îndrăznesc să le cerceteze. În acest articol explorăm istoria oficială și miturile amplificate de imaginație, pentru a înțelege cum realitatea și legenda s-au contopit în jurul Mănăstirii Chiajna.
Ridicarea și caracteristicile mănăstirii
Mănăstirea Chiajna a fost începută în vremea domnitorului Alexandru Vodă Ipsilanti (1774-1782), iar construcția a fost dusă mai departe și finalizată de fanariotul Nicolae Mavrogheni (1786-1790).
Stilul impus este neoclasic, o alegere ambițioasă pentru epocă, care urmărea atât demnitatea lăcașului, cât și aspectul impunător, aproape monumental, al unor biserici-cetate.
Dimensiunile mănăstirii erau grandioase: aproximativ 43 de metri lungime, o înălțime de 17 metri și ziduri grosute, între unu și doi metri grosime. Aceste măsuri arată intenția de a face din Chiajna un important reper religios și arhitectural: un edificiu care să impresioneze prin masivitate și durabilitate.
Cu toate acestea, deși mănăstirea a fost gândită să fie una dintre cele mai importante lăcașuri de cult românești, nu a reușit să finalizeze toate funcționalitățile dorite: să fie sfințită, să devină loc activ de slujbe și să funcționeze ca o comunitate religioasă stabilă.
Turla, de exemplu, s-a prăbușit în urma cutremurului din 1977 — un semn al fragilității structurii, deși clădirea însăși a rămas în picioare. Realitatea istorică este însoțită de multiple mituri, care au evoluat de-a lungul timpului și au făcut din Chiajna un loc de pelerinaj al curiozității.
Blestemul sfințirii și preotului care n-a slujit
Una dintre legende spune că Mănăstirea Chiajna nu a fost niciodată sfințită, pentru că în seara în care trebuia să fie făcut acest ritual, turcii au bombardat-o.
Ei au crezut, spun legendele, că edificiul era de fapt o cetate, nu doar o mănăstire, și au atacat înainte să fie finalizate toate actele și ceremonialele de sfințire.
Din această cauză, se spune, niciun preot nu a slujit vreodată în interiorul ei, ceea ce justifică, în imaginarul popular, ideea că locul este blestemat.
Legenda clopotului
Probabil ce mai cunoscut mit al Chiajnei este „blestemul clopotului”. Deși mănăstirea nu mai are clopote de peste două secole, legenda susține că din când în când se aud sunete de clopot; ecouri ale trecutului care se încăpățânează să nu dispară.
Variantele diverșilor martori spun că, de frica unor noi atacuri otomane, localnicii au dat jos clopotul și l-au aruncat în râul Dâmbovița. Alte surse contrazic și spun că acel clopot ar fi fost furat și vândut, în loc să fie scufundat sau distrus.
Umbre, fantome și cimitirul
O altă legendă persistentă este cea a umbrelor care apar pe pereții exteriori ai ruinelor. Locuitori sau vizitatori afirmă că uneori observă siluete, apariții de fantome sau umbre umane care se profilează în lumina slabă sau la apus.
Un caz concret, care a fost documentat în presa locală și investigat de poliție, este acela al unui tânăr cunoscut ca Chiriță Dumitru, în jurul anului 1967. Un cadavru al unui adolescent de 16-17 ani a fost găsit lângă mănăstire; el purta costum de stofă bluemarin, semn că era elev.
Se spune că a fost lovit cu capul de un corp dur — asemănător pereților — substatemente care întăresc ideea de crimă misterioasă. Aceste întâmplări au alimentat teoria unui „blestem al Mănăstirii Chiajna”.
Mai mult, ruinele sunt învecinate cu două cimitire, ceea ce sporește efectul psihologic de asocierii cu moartea — drumul către biserica ruinată trece, practic, pe lângă oseminte, ceea ce pentru mulți are simbolism puternic.
Realitatea pe care o putem verifica
Separat de legenda populară, există fapte istorice și elemente verificabile care dau substanță misterelor, nu neapărat că le demonstrează, dar le fac mai credibile pentru cei care le povestesc.
- Construcția mănăstirii într-adevăr a început sub Ipsilanti și a fost continuată de Mavrogheni.
- Clădirea are dimensiuni mari și ziduri masive, care au rezistat destul de bine timpului, chiar dacă turla a căzut în 1977.
- Există consemnări legate de epidemii: pandemia de ciumă în timpul domniei lui Alexandru Ipsilanti a făcut ca locuitorii să părăsească mănăstirea; chiar mitropolitul Cosma Popescu ar fi murit din cauza ciumei în interiorul mănăstirii.
- Cazul de la 1967 cu Chiriță Dumitru este relatat ca fapt real (cadavrul, investigația poliției etc.), chiar dacă din povestiri s-au adăugat detalii misterioase.
De ce legenda persistă și ce simbolizează
Persitența acestor legende are o explicație psihologică și culturală:
- Spațiul ruinat creează anticipare – Clădirile ruinate, ziduri goale, pereți cu ferestre fără geamuri, toate acestea stimulează imaginația. O ruină este un cadru ideal pentru ca umbrele să fie percepute ca fantome.
- Moarte, epidemii, tragedii sociale – Ciuma, epidemii, morți subite sau violente lasă urme durabile în memoria colectivă. Într-o societate în care aceste evenimente erau mai frecvente și explicațiile medicale nu erau mereu clare, legendele funcționau ca o formă de ritual de înțelegere.
- Frica față de trecut și simbolism politic – Mănăstirea Chiajna a fost înceată în construcție, nu a devenit loc de cult, iar situl a rămas neterminat. Pentru unii, neterminatul înseamnă nedesăvârșire, blestem, destin apucat înainte de vreme.
- Nevoia de mit urban – Oamenii iubesc poveștile care le țin mintea vie: fantome, sunete inexplicabile, umbre, evenimente ciudate – toate acestea devin atractive pentru turiști, scriitori, pasionați de paranormal.
Situația actuală a Mânăstirii Chiajna
Astăzi, Mănăstirea Chiajna există mai mult ca ruină decât ca lăcaș activ. Starea ei este de degradare accentuată. Ruinele se pot vizita, însă accesul nu este organizat ca într-un sit muzeal, iar mediul înconjurător (cele două cimitire drumul pietruit) sporește impresia de loc abandonat, de interfață între lumea vie și lumea morților.
Turismul alternativ și curiozitatea vizitatorilor contribuie la menținerea legendei. Persoanele care vizitează locul de multe ori povestesc propriile experiențe: umbre văzute, sunete ciudate, o senzație de neliniște.
Mănăstirea Chiajna: între istorie și mit
Mănăstirea Chiajna este un exemplu viu de cum trecutul, realitatea și legenda se influențează reciproc. Ruina istorică ascunde în zidurile sale fragmente palpabile ale vremurilor de demult: construcții grandioase, epidemii, tragedii umane, prăbușiri, abandon.
Dar miturile despre clopotul care încă sună, umbrele care se mișcă, tânărul mort, cântăresc mult în imaginația colectivă — ele dau sens ruinei, o umanizează, o transformă într-un spațiu al memoriei vii, al emoției.
Pentru bucureșteni și vizitatori, Chiajna nu este doar un monument neterminat — este un loc al introspecției: cât din ceea ce “se știe” este adevărat, cât este doar frica, dorința de mister, apetitul pentru povești.