Biserica Domnița Bălașa, moștenirea Brâncovenilor. Singurul lăcaș sfânt din Capitală în care nu s-au oficiat niciodată înmormântări

By Bucharest Team
- Articole
Într-un colț aglomerat al Bucureștiului, printre blocurile ridicate în perioada comunistă și forfota cotidiană a centrului orașului, se ridică o bijuterie arhitecturală cu o istorie de aproape trei secole: Biserica Domnița Bălașa. Privită de departe, pare doar un lăcaș de cult elegant, dar în realitate, ea ascunde o poveste complexă, marcată de credință, generozitate și rezistență în fața vitregiilor timpului.
O oază de liniște în inima Capitalei
Ridicată pe malul Dâmboviței, în fosta Mahala a Prundului, biserica poartă numele fiicei domnitorului martir Constantin Brâncoveanu și reprezintă astăzi singura mărturie a așezămintelor brâncovenești din zonă.
Spre deosebire de alte lăcașuri bucureștene, aici nu s-au oficiat niciodată slujbe de înmormântare, ceea ce a făcut ca biserica să fie cunoscută drept „biserica bucuriei”, loc dedicat botezurilor, cununiilor și rugăciunilor de mulțumire.
De la un modest paraclis la un simbol al filantropiei
Povestea bisericii începe în anul 1743, atunci când Domnița Bălașa a hotărât să ridice un mic lăcaș pe terenurile primite ca zestre.
Deși construcția era una simplă, ea a devenit rapid loc de închinare atât pentru familia ctitorilor, cât și pentru oamenii din împrejurimi.
În doar câțiva ani, mica bisericuță a fost transformată într-un paraclis integrat într-un așezământ filantropic, inaugurat în 1750.
Complexul cuprindea o școală și un azil, un model de generozitate și implicare socială pentru acea vreme. Aceste instituții nu doar că ofereau sprijin celor în nevoie, dar consolidau rolul spiritual și cultural al zonei.
Cutremurul din 1838 și renașterea lăcașului
Timpul nu a fost însă blând cu prima biserică. În urma devastatorului cutremur din 1838, edificiul a ajuns într-o stare avansată de degradare. În fața acestei situații, o altă femeie puternică din familia Brâncoveanului, Safta Brâncoveanu, văduva marelui boier Grigore Brâncoveanu, a decis să ridice un nou lăcaș.
Între anii 1838 și 1842, a luat naștere o biserică mai mare, mai elegantă, în stil neo-gotic, adaptată gusturilor epocii. Edificiul impresiona prin dimensiuni și detalii artistice, dar destinul i-a fost, din nou, potrivnic.
Repetatele inundații ale Dâmboviței au afectat fundația, iar siguranța construcției a fost compromisă. În cele din urmă, biserica a trebuit demolată în 1881.
Actuala biserică, un proiect al marilor arhitecți ai vremii
A treia și actuala formă a bisericii a fost ridicată între 1881 și 1885, în timpul domniei Regelui Carol I și a Reginei Elisabeta. Lucrarea a beneficiat de aportul unor nume de rezonanță în arhitectura românească și europeană: Alexandru Orăscu, Carol Benesch și Friedrich Hartmann, sub supravegherea celebrului arhitect francez André Lecomte du Noüy.
Construită în stil neoromânesc, dar cu evidente influențe gotice și renascentiste, biserica se distinge prin proporțiile sale impunătoare și prin detaliile artistice de mare rafinament. Planul în formă de cruce și vitraliile spectaculoase, aduse din Germania, ilustrează atât stema Brâncovenilor, cât și simbolurile Țării Românești.
Un element deosebit îl reprezintă policandrul masiv realizat la Viena, care încă impresionează prin eleganță. Mobilierul, catapeteasma și ușile sculptate au fost lucrate de meșterii Petre și Mihai Babic, ale căror opere sunt considerate repere ale artei decorative românești.
Biserica preferată a elitei bucureștene
De la inaugurarea sa, Biserica Domnița Bălașa a devenit locul preferat al înaltei societăți bucureștene pentru cununii și botezuri. În perioada interbelică, aici se oficiau ceremonii la care participa aristocrația, dar și membri ai Casei Regale a României.
Dovada legăturii cu regalitatea se poate observa și astăzi. În apropierea altarului se află două jilțuri rezervate odinioară Regelui Carol I și Reginei Elisabeta. Tot în interior poate fi admirată stema regală și inscripția latină „Nihil Sine Deo” („Nimic fără Dumnezeu”), deviza Casei Regale, care păstrează vie amintirea vremurilor de glorie.
Monumentele funerare din interior
Deși biserica nu a fost niciodată gazda unor înmormântări, interiorul său adăpostește două monumente funerare de mare valoare artistică.
Primul este cel al Domniței Bălașa, realizat de sculptorul Ion Georgescu, intitulat sugestiv „Întristarea”. Statuia redă o figură feminină melancolică, simbol al durerii, dar și al speranței.
Al doilea monument este dedicat Zoei Brâncoveanu, soția domnitorului Gheorghe Bibescu. Sculptura, opera artistului francez Jules Roulleau, o înfățișează pe Zoe îmbrățișată de un înger, în timp ce la picioarele sale se află o femeie și un copil, simbolizând suferința și sacrificiul.
Ambele monumente se aflau inițial în curtea bisericii, însă în perioada comunistă au fost mutate în interior pentru a nu atrage atenția regimului condus de Nicolae Ceaușescu.
Statuia Domniței Bălașa, un simbol al Bucureștiului
Poate cel mai cunoscut monument asociat bisericii este statuia Domniței Bălașa, amplasată în curtea lăcașului. Realizată în 1881 de sculptorul german Karl Storck, stabilit în București din 1849, statuia este considerată una dintre cele mai frumoase lucrări monumentale din Capitală.
Executată din marmură de Carrara, ea o înfățișează pe domniță într-o rochie de epocă, ținând în mână un hrisov. Pe soclu se regăsesc stema Brâncovenilor și o inscripție care amintește de moșiile donate pentru întreținerea așezământului, precum și textul ce consemnează ctitorirea bisericii în anul 1751.
Statuia este înscrisă pe Lista Monumentelor Istorice din România, iar prin frumusețea sa a devenit un reper cultural al Bucureștiului.
Rezistență în fața timpului. Biserica bucuriei
De-a lungul istoriei, Biserica Domnița Bălașa a trecut prin numeroase încercări: cutremure, inundații, schimbări politice radicale și chiar riscul demolării în anii ’80, când vechile așezăminte brâncovenești din jur au fost rase pentru a face loc Centrului Civic.
Cu toate acestea, biserica a supraviețuit și continuă să fie un punct de referință spiritual pentru bucureșteni. Ceea ce face ca acest lăcaș să fie cu adevărat unic este faptul că, spre deosebire de alte biserici din Capitală, aici nu s-au ținut niciodată funeralii.
De la început și până astăzi, Biserica Domnița Bălașa și-a păstrat rolul de spațiu al bucuriei, al comuniunii și al speranței.
Ea este un loc unde credincioșii vin să primească binecuvântarea botezului, să-și unească destinele în fața lui Dumnezeu sau pur și simplu să se roage într-o atmosferă de pace.
O moștenire neprețuită
Astăzi, biserica nu este doar un loc de cult, ci și un simbol al moștenirii brâncovenești, al generozității și al rezistenței în fața vicisitudinilor istoriei.
În ciuda faptului că a fost ridicată de trei ori, fiecare generație de ctitori a reușit să păstreze spiritul originar al Domniței Bălașa, oferind Bucureștiului un edificiu de o frumusețe și o importanță aparte.
Supraviețuind cutremurelor, inundațiilor și regimurilor totalitare, Biserica Domnița Bălașa rămâne o mărturie vie a credinței și a perseverenței, dar și o bijuterie arhitecturală în inima Capitalei.
Biserica Domnița Bălașa nu este doar un monument istoric sau un simplu lăcaș de rugăciune. Ea este un simbol al speranței și al bucuriei, un reper al identității românești și un loc încărcat de memorie.
Dincolo de zidurile ei somptuoase se ascunde povestea unei familii domnești care a marcat istoria țării și a lăsat moștenire nu doar un edificiu, ci și o lecție de credință și generozitate.
Astfel, biserica rămâne un spațiu sacru în care bucureștenii își sărbătoresc cele mai importante momente ale vieții, păstrându-și până astăzi renumele de „biserică a bucuriei”, loc unde sufletul se înalță, dar unde nu s-a rostit niciodată un ultim rămas-bun.