Skip to main content

Știri

Dorită de Maiorescu, cucerită de Luceafăr. Cleopatra Lecca, femeia de „Pe lângă plopii fără soț” ai poetului Mihai Eminescu

Dorită de Maiorescu, cucerită de Luceafăr. Cleopatra Lecca, femeia de „Pe lângă plopii fără soț” ai poetului Mihai Eminescu

By Bucharest Team

  • Articole

În spatele marilor opere literare se ascund, adesea, povești de viață tulburătoare, în care pasiunea, suferința și geniul se împletesc într-un destin unic. În cazul lui Mihai Eminescu, poetul nepereche al literaturii române, fiecare iubire a lăsat o amprentă adâncă în sufletul său și, printr-o transfigurare artistică, în versurile sale. 

O iubire din culisele istoriei literare

Ultima mare iubire a poetului, cea care avea să-i aline rănile lăsate de despărțirea de Veronica Micle și să-i inspire una dintre cele mai frumoase poezii ale sale – „Pe lângă plopii fără soț” – a fost Cleopatra Lecca, o femeie fascinantă, enigmatică și, fără îndoială, greu de cucerit.

Frumoasă, cultă și cu o noblețe naturală, Cleopatra Lecca a fost o apariție de neuitat în saloanele literare ale Capitalei. Provenea dintr-o familie cu renume: era fiica pictorului Lecca și verișoara dramaturgului Ion Luca Caragiale, două nume sonore ale culturii române.

Destinul ei s-a împletit cu cel al lui Eminescu într-un moment de cotitură, când poetul, rănit de eșecurile sentimentale, căuta alinare și sens în mijlocul unei lumi tot mai potrivnice.

Cleopatra Lecca – femeia care a strălucit printre elite

Tânăra aristocrată a crescut într-un mediu rafinat, înconjurată de artă, cultură și rafinament. Pasiunea pentru frumos, eleganța și conversația sa inteligentă au făcut din Cleopatra o prezență magnetică. Prin cercurile intelectuale în care se învârtea, ea a ajuns rapid în preajma Junimiștilor – elita culturală a vremii. 

La seratele literare organizate de Titu Maiorescu, unde se întâlneau cei mai importanți scriitori, filosofi și critici, Cleopatra era invitată de onoare. Farmecul ei discret și privirea pătrunzătoare i-au cucerit pe toți cei din jur, inclusiv pe criticul Maiorescu însuși, despre care se spunea că ar fi nutrit o simpatie specială pentru tânăra domniță.

Totuși, în ciuda atenției pe care o primea, viața Cleopatrei nu a fost lipsită de zbucium. A fost căsătorită cu căpitanul Poenaru, un ofițer respectat, însă mariajul lor s-a sfârșit într-un scandal de proporții. 

Divorțul lor a devenit subiect de bârfă în întreaga protipendadă bucureșteană. Potrivit cronicilor mondene, Poenaru și-ar fi surprins soția în ipostaze intime cu un alt bărbat în casa conjugală. Orbit de gelozie și umilit, acesta ar fi cerut imediat desfacerea căsătoriei, eveniment ce a atras atenția tuturor cercurilor aristocratice ale vremii.

Deși acest episod i-a adus notorietate, Cleopatra nu s-a lăsat doborâtă. Cu demnitate și o eleganță naturală, și-a continuat viața, devenind o figură admirată pentru forța interioară și independența sa, rar întâlnite la o femeie a secolului al XIX-lea.

Întâlnirea cu Eminescu – începutul unei pasiuni interzise

În acea perioadă, Mihai Eminescu traversa una dintre cele mai dificile etape ale vieții sale. Relația cu Veronica Micle – marea lui iubire – se destrămase, iar idila efemeră cu Mite Kremnitz, cumnata lui Maiorescu, îi lăsase un gust amar. 

Poetul era, pe cât de celebru în lumea literară, pe atât de singur în viața personală. Tocmai atunci, destinul i-a scos în cale pe Cleopatra Lecca – femeia care avea să-i reaprindă flacăra iubirii și să-i inspire unele dintre cele mai profunde trăiri lirice.

La început, Cleopatra nu părea impresionată de farmecul Luceafărului poeziei românești. Scriitorul Nicolae Petrașcu nota, peste ani, o descriere elocventă:

„Cleopatra era atunci o femeie de peste 30 de ani trecuți, înaltă, frumoasă și blândă ca o icoană. Fie din motive pe care nu le putem ști, fie că pentru ea un ziarist și un poet modest în toate ale lui nu o putea interesa, fie că inima ei nu era liberă, rămase indiferentă la gândurile lui.”

Această indiferență aparentă nu a făcut decât să-i stârnească poetului dorința. Eminescu, obișnuit ca femeile să fie cucerite de geniul și melancolia sa, se confrunta pentru prima dată cu o iubire ce părea imposibilă. Cleopatra Lecca l-a provocat intelectual și emoțional, iar poetul a transformat această provocare într-o ardere interioară.

Scrisorile unui suflet mistuit

Rănit, dar plin de pasiune, Eminescu a început să-i scrie Cleopatrei scrisori de dragoste pline de emoție și intensitate. În ele, își exprima dragostea cu o sinceritate aproape dureroasă. Una dintre cele mai cunoscute epistole ale poetului către frumoasa sa muză reflectă profunzimea sentimentelor sale:

„Ei bine, fii a mea… nu o noapte întreagă, ceea ce n-aș fi cerut… ci o oră, o singură oră… și-ți promit pe mormântul mamei mele că de la tine plec acasă și mâine vei primi o scrisoare din partea unui om ce nu ar mai fi și care va zice că moare pentru c-ai fost crudă cu el. Numele tău rămâne neîntinat, nimeni nu știe ce s-a întâmplat, gura care-a putut să-ți facă o asemenea propunere va fi închisă pentru totdeauna. Vezi dar cât te iubesc, dacă plătesc amorul meu cu viața, să plătesc cu el un moment de fericire.”

Cuvintele lui Eminescu trădează nu doar pasiune, ci și disperarea unui om conștient de efemeritatea iubirii. Poetul era prins între dorință și respect, între visul de a o avea și teama de a o pierde. Cleopatra a devenit, pentru el, o prezență ireală – un ideal feminin, o femeie de neatins, asemenea Luceafărului său.

Dragoste, melancolie și inspirație

Relația dintre Mihai Eminescu și Cleopatra Lecca a durat între 1881 și 1883, o perioadă scurtă, dar intensă. Cei doi s-au apropiat treptat, iar odată ce poetul i-a câștigat inima, legătura lor a devenit una de o pasiune tulburătoare. Cleopatra i-a oferit liniște, echilibru și înțelegere într-un moment în care lumea părea să se prăbușească în jurul său.

Pentru Eminescu, această iubire a fost o renaștere afectivă. După Veronica Micle – simbolul iubirii mistuitoare – Cleopatra Lecca a întruchipat iubirea matură, calmă, senină. Ea nu a fost doar o femeie frumoasă, ci și un spirit cultivat, o interlocutoare fină, care a înțeles geniul poetului fără a-l idolatriza.

Totuși, liniștea nu a durat mult. Starea de sănătate a poetului s-a degradat rapid, iar tensiunile interioare și suferințele psihice l-au împins spre izolare. Iubirea lor s-a stins treptat, lăsând în urmă doar amintirea unei legături imposibile și ecoul unei poezii nemuritoare.

„Pe lângă plopii fără soț” – testamentul unei iubiri tăcute

Din dragostea pentru Cleopatra Lecca s-a născut una dintre cele mai sensibile creații ale poetului – „Pe lângă plopii fără soț”. Poezia, scrisă într-un moment de melancolie și dor, este o confesiune lirică în care se amestecă admirația, suferința și resemnarea.

Versurile sale, pline de simbolism, trădează o iubire neîmplinită, o legătură imposibilă între un om prea visător și o femeie prea reală:

„Pe lângă plopii fără soț
 Adesea am trecut;
 Mă cunoșteau vecinii toți —
 Tu nu m-ai cunoscut.”

Cleopatra Lecca este, potrivit criticilor, muza acestei poezii, femeia care i-a refuzat iubirea, dar i-a dăruit inspirația. În fiecare vers se simte ecoul unei dureri tăcute, al unui poet care a iubit total, dar nu a fost iubit la fel înapoi.

Pentru Eminescu, iubirea nu a fost niciodată o bucurie deplină, ci o experiență tragică, o luptă între ideal și real. Cleopatra, prin distanța și delicatețea ei, a devenit întruchiparea acestei dualități: femeia care îl atrage și îl respinge în același timp.

Femeia din umbra unui geniu

După despărțirea de Eminescu, Cleopatra Lecca s-a retras treptat din viața publică. Scandalul divorțului, urmat de relația intensă cu poetul, au lăsat urme adânci în imaginea ei socială. Totuși, în intimitate, Cleopatra a rămas o femeie puternică, fidelă propriilor principii.

Istoricii literari o descriu ca pe o femeie care a iubit cu demnitate și care, deși a refuzat un poet, a rămas mereu în amintirea lui. Eminescu n-a mai cunoscut o iubire la fel. În scrisorile și notele sale târzii, se simte mereu ecoul acelei pasiuni, amintirea acelei femei blânde, dar de neclintit.

Cleopatra Lecca – între legendă și realitate

Timpul a transformat-o pe Cleopatra într-o figură legendară, adesea învăluită în mister. Unii o consideră o femeie rece, care l-a respins pe poetul național; alții o văd ca pe o prezență luminoasă, care i-a redat pentru o vreme credința în iubire.

Adevărul se află, probabil, undeva la mijloc. Cleopatra Lecca nu a fost doar o muză, ci și o femeie a timpului său, prinsă între convențiile sociale și dorința de libertate. Iar Eminescu, în setea sa de absolut, nu putea accepta o iubire altfel decât totală.

Ultima flacără din viața unui geniu

Povestea de dragoste dintre Mihai Eminescu și Cleopatra Lecca nu a fost una lungă, dar a fost intensă și definitorie. Ea a reprezentat ultimul mare capitol sentimental din viața poetului și sursa unei inspirații nemuritoare.

Dincolo de legende și interpretări, rămâne imaginea unei femei care a trezit în poetul național o pasiune autentică și care, prin refuzul ei, i-a inspirat o capodoperă.

„Pe lângă plopii fără soț” nu este doar o poezie de dragoste, ci o mărturisire a neputinței de a poseda idealul. Cleopatra Lecca a fost, pentru Eminescu, femeia din umbră, cea dorită, visată, inaccesibilă – o icoană vie a iubirii eterne.

Astfel, în istoria literaturii române, Cleopatra Lecca rămâne nu doar o prezență feminină din viața unui geniu, ci femeia care a inspirat ultima lacrimă de dragoste a lui Mihai Eminescu, cea care a făcut din durerea poetului artă și din absența ei – nemurire.

Citește și: Unde a locuit Mihai Eminescu în București. Însemnări despre trecerea poetului prin diferite locații din Capitală

Evenimente viitoare