Skip to main content

Știri

Tuberculoza l-a prăbușit pe „Prințul Operetei” pe scena de la București. Povestea marelui tenor interbelic Nae Leonard

Tuberculoza l-a prăbușit pe „Prințul Operetei” pe scena de la București. Povestea marelui tenor interbelic Nae Leonard

By Bucharest Team

  • Articole

Puțini artiști au reușit, de-a lungul timpului, să cucerească inimile românilor așa cum a făcut-o Nae Leonard, supranumit „Prințul operetei”. În perioada de glorie, femeile din toate colțurile țării îl adorau cu o pasiune aproape febrilă. De la școlărițe până la femei măritate, toate păstrau sub pernă o fotografie cu chipul său zâmbitor. Era un adevărat simbol al eleganței, al farmecului masculin și al artei desăvârșite.

De la băiatul din Bădălan la idolul României interbelice

Născut în 1886, la Galați, într-o mahala modestă din zona Bădălanului, pe malul Dunării, Nae Leonard a venit pe lume într-o familie simplă, dar plină de căldură. Tatăl său, Constantin Nae, era mecanic de locomotivă, un om muncitor și mândru, iar mama sa, Carolina Schäffer, o frumoasă austriacă, i-a insuflat de mic dragostea pentru muzică, poezie și valsurile vieneze. 

Moartea timpurie a mamei a lăsat o rană adâncă în sufletul băiatului, dar și o moștenire artistică pe care acesta avea s-o transforme într-un destin.

Copilăria lui Leonard nu a fost una ușoară, dar talentul său era evident încă de mic. Vocea clară și caldă, chipul expresiv și naturalețea cu care se mișca pe scenă l-au făcut remarcat de la primele apariții. 

Prima dată a urcat pe o scenă la Teatrul Moldavia din Buzău, cu ocazia unei serbări școlare. A fost momentul care i-a deschis drumul către lumea fascinantă a teatrului.

Mai târziu, tatăl său l-a înscris la Institutul Otescu din București, una dintre cele mai bune școli ale vremii. Acolo, adolescentul chipeș a început să primească primele bilețele de dragoste și să se bucure de atenția fetelor. Farmecul său natural era deja evident.

Nașterea unui star al scenei

După absolvirea școlii, în 1903, Leonard s-a angajat în trupa lui Nicu Poenaru, încercând să-și continue studiile și să-și urmeze visul artistic. Era sărac, dar trăia cu entuziasmul tinereții și cu o pasiune arzătoare pentru scenă. Lumea teatrului l-a adoptat repede, iar el s-a dovedit un elev sârguincios și un actor cu o voce remarcabilă.

Momentul care avea să-l propulseze în glorie a venit în 1907, când a fost distribuit în rolul Danilo din celebra operetă „Văduva veselă”, jucată la Grădina Oteteleșanu din București. Publicul a fost pur și simplu fermecat. 

Căldura vocii sale, magnetismul privirii și eleganța gesturilor l-au transformat peste noapte într-un idol. A fost ovaționat îndelung, minute în șir, iar presa vremii l-a numit „miracolul scenei românești”.

De atunci, cariera sa a urmat o ascensiune fulminantă. Femeile îl adorau, bărbații îl invidiau, iar sălile de spectacol se umpleau până la refuz la fiecare reprezentație. Se tipăreau mii de ilustrate cu chipul său, iar ziarele scriau despre el în fiecare zi. România avea, în sfârșit, un tenor care rivaliza cu marii artiști ai Europei.

Farmecul unui cuceritor și destinul unui artist

Succesul nu l-a schimbat doar profesional. Nae Leonard devenise un adevărat fenomen social. Pasiunea publicului feminin pentru el căpătase accente de isterie națională. Primea zilnic teancuri de scrisori parfumate, buchete de flori și mici cadouri de la admiratoare care visau la o clipă de atenție din partea lui.

Chipeș, elegant și carismatic, Leonard a trăit cu intensitate fiecare moment. Nicio femeie nu-i putea rezista, iar viața lui sentimentală era un continuu vârtej de pasiuni. Se spune că a avut numeroase relații amoroase, două mariaje eșuate și o a treia iubire care avea să-l marcheze profund.

Primul său mare succes artistic a venit la pachet cu un sfat esențial primit de la Dimitrie Gusti, cel care l-a îndrumat să-și aleagă mereu roluri de tineri îndrăgostiți, plini de vervă și energie. Această „rețetă” s-a dovedit magică. Leonard era perfect în rolurile romantice, iar publicul îl adora.

Pe măsură ce faima sa creștea, și invidia celor din jur devenea mai puternică. Popularitatea sa imensă i-a adus nu doar glorie, ci și dușmani – bărbați geloși, soți trădați și rivali din lumea artistică.

Glorie, iubire și decădere

La vârsta de 40 de ani, Nae Leonard era încă un artist admirat și un bărbat dorit. Trecuse însă prin numeroase aventuri și două divorțuri dureroase. După despărțirea de Elena, fiica unui moșier din Focșani, a cunoscut-o pe Dora Steuermann, o femeie cultivată și frumoasă, care avea să-i devină a treia soție. Împreună au trăit o poveste intensă, dar scurtă, marcată de boală și nefericire.

Viața sa plină de petreceri, nopți albe și spectacole epuizante i-a ruinat treptat sănătatea. Era un fumător înrăit și consuma zilnic cantități mari de cafea, crezând că oboseala și tusea constantă sunt simple efecte ale stresului. În realitate, în trupul său se ascundea o boală necruțătoare.

Pe când era angajat într-un turneu artistic în Franța, a început să se simtă tot mai rău. Avea febră constantă, slăbise mult, dar a continuat să urce pe scenă, refuzând să accepte că ar putea fi bolnav. Într-o seară, în timpul unui spectacol, s-a prăbușit pe scenă. Publicul, crezând inițial că este parte din reprezentație, a izbucnit în aplauze. Dar scena aceea a fost începutul sfârșitului pentru „Prințul operetei”.

Diagnosticul care i-a frânt aripile

După ce medicii l-au consultat, verdictul a fost crunt: tuberculoză. Boala care răpise mii de vieți la începutul secolului XX îl lovea acum pe unul dintre cei mai iubiți artiști ai României.

Pentru Leonard, obișnuit cu aplauze, lumină și adorare, vestea a fost o condamnare. Cariera sa se prăbușea sub greutatea bolii. 

Și, ca o ironie a sorții, chiar atunci, cinematograful începea să cucerească lumea. Sălile de operetă se goleau, iar femeile care altădată suspinau pentru el își lipeau acum fotografiile cu Rudolf Valentino în caiete și poșete.

Leonard, odinioară idolul absolut al scenei românești, era detronat de vedetele de pe ecranul de celuloid. A treia sa soție l-a părăsit, iar prietenii s-au risipit.

Bolnav, epuizat și fără bani, pentru că nu-și mai permitea să fie internat într-un sanatoriu, s-a retras la Câmpulung Muscel, acolo unde tatăl său se pensionase. În acea casă modestă de provincie, artistul care făcuse odinioară să vibreze inimile a mii de spectatori și-a trăit ultimele zile în singurătate.

Ultima seară a „Prințului operetei”

Era decembrie 1928. Aerul rece al iernii se strecurase în odaia modestă a fostului tenor. Slăbit și istovit, Nae Leonard stătea lângă fereastră, ascultând la gramofon o înregistrare cu „Contesa Maritza”, opereta care îi adusese atâtea aplauze. Privea tăcut spre Dunăre, aceeași Dunăre care îi veghease copilăria. Când melodia s-a sfârșit, s-a stins și el, liniștit, cu ochii deschiși spre cer. Avea doar 42 de ani.

Moartea sa a fost o lovitură grea pentru lumea artistică românească. Ziarele vremii au anunțat vestea cu titluri îndurerate: „Prințul operetei a plecat pentru totdeauna”. Bucureștiul, orașul care îl aplaudase ani de zile, l-a plâns ca pe un erou cultural.

Un nume care nu s-a stins niciodată

Deși viața i s-a frânt prematur, Nae Leonard a lăsat în urma sa o moștenire artistică de neșters. Prin farmecul său, prin vocea caldă și prin modul unic în care a dat viață personajelor romantice, el a transformat opereta într-un fenomen cultural.

A fost primul mare artist român care a reușit să atragă masele către teatru și muzică, aducând un aer occidental în cultura românească. A fost idolul unei generații și o inspirație pentru cele care au urmat.

Opera și viața lui au fost marcate de o contradicție puternică: între strălucirea scenei și fragilitatea trupului, între aplauzele publicului și singurătatea de după cortină.

Nae Leonard, simbolul efemerității gloriei

Povestea lui Nae Leonard este, în fond, o meditație despre fragilitatea succesului și despre cât de repede se pot risipi aplauzele lumii. De la idolul femeilor la bolnavul singuratic din Câmpulung, viața sa a fost o cădere lentă, dar demnă, a unui om care a trăit doar pentru artă.

Și totuși, peste aproape un secol, numele său nu a fost uitat. În Galați, orașul său natal, Teatrul Nae Leonard îi poartă numele. Pe scena acelui teatru răsună și astăzi acorduri de operetă, iar vocile tinerilor artiști par să reînvie, pentru o clipă, farmecul „Prințului operetei”.

În fiecare notă, în fiecare aplauz, în fiecare poveste spusă despre el, trăiește încă spiritul unui artist care a ars intens, asemenea unei stele care luminează scurt, dar puternic.

Nae Leonard nu a fost doar un tenor excepțional. A fost o legendă, un simbol al frumuseții interbelice, o dovadă că arta adevărată se naște din pasiune și se sfârșește adesea în tăcerea durerii.

Astfel, dincolo de povestea tristă a tuberculozei care i-a răpit viața, el rămâne imaginea eternă a unui artist care a iubit scena mai mult decât propria existență — un prinț al operetei, al emoției și al inimilor româncelor de altădată.

Citește și: Povestea marelui Ion Dacian, „mirele operetei”, simbolul Teatrului Național de Operetă și Musical din București

Evenimente viitoare