Skip to main content

Știri

Destinul crunt al curtezanei Zaraza. Prinsă într-un triunghi amoros, ucisă din gelozie

Destinul crunt al curtezanei Zaraza. Prinsă într-un triunghi amoros, ucisă din gelozie

By Bucharest Team

  • Articole

În perioada interbelică, Bucureștiul era supranumit „Micul Paris”, o capitală în plină efervescență culturală și socială. Orașul pulsa de viață: restaurante luxoase, cabarete, localuri cu muzică lăutărească, unde boemii vremii, negustorii înstăriți și politicienii influenți se întâlneau pentru a petrece până în zori. Era o epocă a pasiunilor dezlănțuite, a eleganței și a contrastelor, dar și a excese­lor.

Originile Zarazei și magnetismul ei aparte

În acest peisaj vibrant își face apariția Zaraza, una dintre cele mai frumoase și mai dorite femei din București. O curtezană de lux, ea devenise simbolul unei epoci în care plăcerea se cumpăra și se vindea la orice colț, dar unde farmecul personal putea ridica o femeie de la anonimat la statutul de legendă.

Fiică a unui boier grec și a unei țigănci pe nume Didina, Zaraza moștenea deopotrivă noblețea aristocratică și focul sudic. Descrisă ca o apariție de neuitat, avea părul negru și bogat, uns cu ulei de nucă pentru a străluci, buze senzuale și ochi hipnotici, verzi ca smaraldul. 

Îmbrăcată de cele mai multe ori într-o rochie verde-praz, cu pantofi împodobiți cu strasuri și cercei lungi, impunea prin exotism și eleganță.

Nu era doar frumusețea cea care atrăgea atenția, ci și energia ei debordantă. Plină de viață, cu un zâmbet irezistibil și o atitudine jucăușă, Zaraza devenea sufletul petrecerilor. Oriunde apărea, stârnea pasiuni și invidii deopotrivă, fiind mereu înconjurată de cei mai bogați și influenți bărbați ai Capitalei.

Atmosfera decadentă a interbelicului

Scriitorul Constantin Beldie, martor al acelei epoci, descria Bucureștiul dintre 1900 și 1950 drept un „oraș cu o sută de orașe”, un loc unde promiscuitatea și rafinamentul coexistau în mod paradoxal. Prostituția era larg răspândită: în 1927, aproximativ 12.000 de femei trăiau din vânzarea plăcerilor.

Zaraza nu era o prostituată oarecare, ci o curtezană de lux, la care aveau acces doar cei privilegiați. În jurul ei se țesea un univers de dorințe, rivalități și secrete, într-o capitală care trăia intens și grăbit, ca și cum ar fi știut că vremurile liniștite sunt pe cale să apună.

Întâlnirea cu trubadurul Cristian Vasile

Destinul i se schimbă radical în momentul în care îl întâlnește pe Cristian Vasile, unul dintre cei mai cunoscuți interpreți de tango și romanțe ai vremii. Alături de Titi Botez, Jean Moscopol și Zavaidoc, el făcea parte din elita artistică a Bucureștiului interbelic.

Întâlnirea lor are loc la localul „Vulpea Roșie” de pe Lipscani, loc celebru unde lumea bună a orașului se aduna pentru a bea, a dansa și a asculta muzică. Privirile lor se intersectează și, din acel moment, nimic nu mai poate opri pasiunea care se înfiripă între ei.

Dragostea dintre Zaraza și Cristian Vasile devine repede un foc mistuitor, o poveste trăită cu intensitate, care avea însă să se transforme într-un destin tragic.

Triunghiul amoros cu Zavaidoc

Relația dintre cei doi nu rămâne neobservată. Zavaidoc, un alt cântăreț celebru și rival al lui Cristian Vasile, se îndrăgostește și el de frumoasa curtezană. Zaraza însă îl alege pe Vasile, alimentând gelozia și frustrarea lui Zavaidoc.

Într-o epocă în care orgoliile erau uriașe, iar concurența în lumea artistică se trăia ca pe un ring de box, Zavaidoc nu putea accepta respingerea. Legenda spune că, orbit de gelozie, acesta a renunțat la ideea de a-l ucide pe rivalul său, dar a pus la cale un plan sinistru: să o facă să dispară pe femeia care îl refuzase.

Astfel, l-ar fi plătit pe Borilă, un țigan cunoscut în lumea interlopă, pentru a-i curma viața Zarazei.

Moartea violentă a frumoasei curtezane

Într-o seară de octombrie 1946, Zaraza a ieșit din casă pentru a-i cumpăra logodnicului său tutun. Nu avea să se mai întoarcă niciodată. Borilă și-a dus la capăt misiunea, iar a doua zi corpul neînsuflețit al tinerei a fost găsit.

Vestea crimei a cutremurat întreaga lume artistică și mondenă a Capitalei. Cristian Vasile, devastat de pierdere, a fost cuprins de o durere de neimaginat.

Legenda spune că, orbit de suferință, a furat urna cu cenușa iubitei de la crematoriu și a ingerat-o, linguriță cu linguriță, pentru a o „purta în el” pentru totdeauna. O poveste tulburătoare, greu de verificat, dar care a contribuit decisiv la transformarea Zarazei într-un mit.

Între legendă și realitate

Unii istorici și muzicologi susțin că întreaga poveste a Zarazei este doar o ficțiune romantică, inspirată de celebrul tango „Zaraza”, compus de un argentinian în 1929 și interpretat în România de Cristian Vasile. Potrivit acestei versiuni, Zaraza nu ar fi existat niciodată, iar totul s-ar fi construit pe seama melodiei care a cucerit Bucureștiul.

Alții, însă, cred că povestea are un sâmbure de adevăr, fiind alimentată de atmosfera boemă și tumultuoasă a interbelicului. Cert este că, fie reală, fie imaginară, figura Zarazei a rămas în conștiința colectivă drept simbol al pasiunii, al frumuseții și al destinului frânt prea devreme.

Decăderea lui Cristian Vasile

Viața lui Cristian Vasile a luat o turnură tragică după moartea iubitei. Încercarea de a-și lua viața cu terebentină a eșuat, dar i-a afectat grav corzile vocale. Din acel moment, cântărețul nu a mai urcat niciodată pe scenă.

Retras din lumina reflectoarelor, a trăit în anonimat și cu amintirea dureroasă a iubirii pierdute. A murit în 1974, la Sibiu, fără să-și fi regăsit vreodată liniștea.

O poveste care fascinează și astăzi

Mitul Zarazei a continuat să fie evocat în literatură, muzică și folclorul urban. Scriitorul Mircea Cărtărescu i-a dedicat un capitol emoționant în volumul „De ce iubim femeile”, readucând-o în atenția generațiilor contemporane.

Pentru mulți, Zaraza întruchipează feminitatea absolută, pasiunea care sfârșește în tragedie și iubirea imposibil de uitat. Povestea ei reflectă perfect atmosfera interbelicului românesc, cu farmecul și excesele sale, cu amestecul de eleganță, boemă și dramatism.

Zaraza – între istorie și mit

Că a existat cu adevărat sau că a fost doar o plăsmuire, Zaraza rămâne un simbol al Bucureștiului interbelic. Ea personifică tot ceea ce acea epocă a avut mai intens: frumusețe, pasiune, rivalitate, dar și un destin necruțător.

Povestea ei este, în fond, povestea unui oraș în care iubirea și gelozia puteau schimba destine, iar marile pasiuni se trăiau cu riscul vieții. 

Evenimente viitoare

Teatru și Cinema

Misery

-